skupinska.jpg

Skupinska slika

Čeprav skrben spremljevalec zgodovine motornega letenja v Sloveniji Sandi Sitar pripoveduje, da je prvo motorno letalo v Mariboru pristalo »šele« leta 1913, je bil Maribor vedno v središču športnega letenja v Sloveniji. Prvo zasebno motorno letalo v Sloveniji je kupil mariborski trgovec Josip Moravec leta 1929. To je bilo nemško turistično letalo Raab-Katzenstein RK-9a Grasmücke (penica po naše). Moravec ga je krstil za Lastavico. Lastavica je imela francoski motor Salmson s 40 KM. Letalo se je najprej razkazovalo nad mestom z napisom Persil, kasneje pa celo z reklamo za Oetkerjev pecilni prašek.

Vsekakor je nekoliko presenetljivo in nikakor ne pojasnjeno, zakaj sta bila razvoj in spremljanje dogodkov na področju motornega letenja ter letalstva na tako majhnem prostoru, kot je Slovenija, vedno sodobna. Tako je bilo od prvih poskusov motornega letanja bratov Wright in tako je kljub mnogim težavam še danes. 

Maribor ima v teh dogodkih posebno mesto. Čeprav skrben spremljevalec zgodovine motornega letenja v Sloveniji Sandi Sitar pripoveduje, da je prvo motorno letalo v Mariboru pristalo »šele« leta 1913, je bil Maribor vedno v središču športnega letenja v Sloveniji. Prvo zasebno motorno letalo v Sloveniji je kupil mariborski trgovec Josip Moravec leta 1929 (slika 1.). To je bilo nemško turistično letalo Raab-Katzenstein RK-9a Grasmücke (penica po naše). Moravec ga je krstil za Lastavico. Lastavica je imela francoski motor Salmson s 40 KM. Letalo se je najprej razkazovalo nad mestom z napisom Persil, kasneje pa celo z reklamo za Oetkerjev pecilni prašek.

Ko se je v takratni državi Osrednja uprava aeroklubov v Beogradu leta 1932 odločila, da bo v večjih aeroklubih v državi organizirala pilotske šole, so v Slovenijo prišla tri mala letala Brandenburg ŠB-1 (slika 2.). Mariboru sta bili obljubljeni dve letali, prišlo je samo eno. Mariborski brandi ali brandika, kot so ga imenovali piloti, pa je zdržal samo dve leti in z raztrganimi krili omahnil leta 1934 v Zagrebu. Mariborski aeroklub kljub prošnjam novega letala ni dobil vse do leta 1938, ko so iz Beograda poslali šolsko letalo Hanriot s Siemensovim motorjem s 120 KM. Hanriot je omagal leta 1939, klubu pa je tik pred vojno svoje letalo posodil Moravec.

Po vojni se je motorno letenje v Mariboru zadržalo predvsem zaradi številnih zanesenjakov, kajti tudi po vojni motornih letal ni bilo prav nič lažje dobiti kot pred njo. Nekaj o teh ljudeh, ki so ohranjali motorno letenje v Mariboru, je moč izvedeti tudi na novih spletnih straneh aerokluba Maribor.

dvokrilec_velika.jpg
Slika 1. Moravčeva Lastavica

brandika_velika.jpg
Slika 2. Brandenburg ŠB-1-»brandika«