Jadralno letenje

O jadralnem letenju

Letenje z jadralnimi letali je najcenejša in tudi zelo varna oblika letenja. Istočasno pilotu ponuja čudovit občutek svobodnega letenja brez motorja, kjer slište samo piš zraka. Šolanje jadralnega pilota ni težko, saj večina učencev obvalada letalo že po enem tednu intenzivnega šolanja tako dobdo, da jim učitelj letenja zaupa samostojen polet.

Jadralna letala v LCM so moderna in zgrajena iz kompozitnih materialov ter tako zelo trdna. Dodatna varnost je zagotovljena s padalom, ki je obvezno zavsakega pilota. V Letalskem centru Maribor imamo 9 modernih jadralnih letal. Tri letala so dvosedežna, eno je vrhunsko tekmovalno letalo, dve pa sta namenjeni šolanju pilotov.

Piloti jadralnih letal imajo različne interese in cilje glede letenja. Nekaterim je dovolj užitka že to, da jadrajo v bližini matičnega letališča. Spet drugi želijo leteti akrobatsko. Marsikdo pa želi z jadralnim letalo preleteti velike razdalje, tudi več kot 500 km.

Flota naših jadralnih letal

Duo Discus MD S5-7525

Schempp-Hirth Duo Discus je visoko sposobno nemško dvosedežno jadralno letalo narejeno iz steklenih vlaken namenjeno daljšim preletom in tekmovanjem ter naprednemu treningu. Letalo ima tipično naprej zlomljena krila, zaradi česar zadnji član posadke sedi precej bolj v težišču letala. Izdelanih je bilo že preko 500 letal in so še danes vedno v proizvodnji. Med drugim jih uporablja tudi letalstvo ameriške vojske – U.S. Air Force (kot model: TG-15A). Razpon letala je 20 metrov. Letalo ima fineso 45 in faktor maksimalne obremenitve +4g -1.5g pri maksimalni dovoljeni hitrosti, vendar letalo nima dovoljenih akrobacij. Masa praznega letala je 420 kg, maksimalna vzletna teža brez vodnega balasta znaša 660 kg, maksimalna vzletna teža z vodnim balastom pa znaša 700 kg.

    OSNOVNI PODATKI

    • Št. sedežev: 2
    • Razpon kril: 20 m
    • Dolžina: 8,62 m
    • Višina: 1 m
    • Teža: 420 kg
    • Max. vzletna teža: 700 kg

    ZMOGLJIVOSTI

    • Min. hitrost: 58-60 km/h
    • Max. hitrost: 250 km/h
    • Maneverska hitrost: 180 km/h
    • Finesa: 1:45 / 100-103 km/h
    • Min. padanje: 0.58 m/s / 98 km/h

    Standard Cirrus 75 (2 kom)

    Standard Cirrus 75 VTC je enosedežno jadralno letalo iz steklenih vlaken standardnega 15 meterskega klubskega razreda namenjeno preletom. Letalo je zasnovalo podjetje Schempp-Hirth Flugzeugbau, vendar so se licenčno proizvajala še v družbah: Grob, Lanaverre Industrie in VTC Vazduhoplovno tehnikemi centaru Vrsac. Skupno je bilo proizvedenih 838 letal. Cirrus se je v zadnjih letih izkazali za zelo priljubljeno letalo za tekmovanje v klubski kategoriji. Letalo ima fineso 38.5. Letalo ima možnost vodnega balasta 80 kg. Masa praznega letala je 215 kg, maksimalna vzletna teža pa znaša 390 kg.

    OSNOVNI PODATKI

    • Št. Sedežev: 1
    • Razpon kril: 15 m
    • Dolžina: 6,35 m
    • Višina: 1,32 m
    • Teža: 200 kg
    • Max. vzletna teža: 390kg

    ZMOGLJIVOSTI

    • Min. hitrost: 62 km/h
    • Max. hitrost: 220 km/h
    • Maneverska hitrost: 150 km/h
    • Finesa: 1:38 / 85 km/h
    • Min. padanje: 0,57 m/s / 70 km/h

    Elan DG-303

    Glaser-Dirks DG-303 ELAN je visoko sposobno enosedežno letalo iz steklenih vlaken standardnega 15 meterskega razreda namenjeno je preletom in tekmovanjem ter treningu. Jadralno letalo je bilo zasnovano v Nemčiji, vendar se je licenčno proizvajalo v Begunjah na Gorenjskem. Skupaj je bilo proizvedenih 511 letal. DG-300 je eno izmed najbolj priljubljenih klubskih letal v sloveniji. Verzija DG-303 je nekoliko izboljšan naslednik osnovne verzije DG-300. Letalo ima fineso 42. Masa praznega letala je 238 kg, maksimalna vzletna teža z vodnim balastom pa znaša 500 kg.

      OSNOVNI PODATKI

      • Št. sedežev:
      • Razpon kril:
      • Dolžina:
      • Višina:
      • Teža:
      • Max. vzletna teža:

      ZMOGLJIVOSTI

      • Min. hitrost:
      • Max. hitrost:
      • Manevrska hitrost:
      • Finesa:
      • Min. padanje:

      Elan DG-101 (2 kom)

      Glaser-Dirks DG-101 ELAN je enosedežno jadralno letalo iz steklenih vlaken klubskega razreda z razponom 15 metrov in je zelo priljubljeno pri članih, ker je kompaktibilno za letenje v paru tudi s starejšimi jadralnimi letali. Jadralno letalo je namenjeno osnovnemu treningu po prehodu iz dvosedežnega šolskega letala, ima fineso 38. Skupaj je bilo proizvedenih 327 letal. Masa praznega letala je 207 kg, maksimalna vzletna teža pa znaša 418 kg.

      OSNOVNI PODATKI

      • Št. sedežev:
      • Razpon kril:
      • Dolžina:
      • Višina:
      • Teža:
      • Max. vzletna teža:

      ZMOGLJIVOSTI

      • Min. hitrost:
      • Max. hitrost:
      • Manevrska hitrost:
      • Finesa:
      • Min. padanje:

      Grob G-103 Twin II ACRO (2 kom)

      Grob G-103A Twin II ACRO je sodobno nemško šolsko dvosedežno jadralno letalo narejeno iz steklenih vlaken namenjeno osnovnemu jadralnemu šolanju, preletom in letenju akrobacij. Twin II je bistveno izboljšan naslednik svojega predhodnika Twin I in je zelo priljubljeno jadralno letalo za šolanje v zahodni Evropi, med drugim ima tudi Kraljevo vojno letalstvo – RAF 100 letal (kot model: Viking T.1) za šolanje kadetov. To letalo je delovni konj jadralne sekcije. Skupaj je bilo izdelanih 549 letal Twin II. Leta 1981 je to letalo postavilo rekord cilj povratek med dvosedi 1000 km. Razpon letala je 17,5 metra. Letalo ima fineso 36.5 in faktor maksimalne obremenitve +5.3g -2.65g. Masa praznega letala je 390 kg, maksimalna vzletna teža pa znaša 580 kg.

        OSNOVNI PODATKI

        • Št. sedežev: 2
        • Razpon kril: 17,5 m
        • Dolžina: 8,18 m
        • Višina: 1,55 m
        • Teža: 380 kg
        • Max. vzletna teža: 580kg

        ZMOGLJIVOSTI

        • Min. hitrost: 66-75 km/h
        • Max. hitrost: 250 km/h
        • Manevrska hitrost: 170 km/h
        • Finesa: 1:36,5 / 95 km/h
        • Min. padanje: 0,64 m/s / 80 km/h

        Konec Blanikov

        Dolga leta so bili v jati šolskih jadralnih letal v LC Maribor trije blaniki L-13, ki se jim je, v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, pridružil še modernejši super blanik L-23. Leta 2009 je ostal klub, zaradi nesreče v Avstriji in posledične prepovedi  letenja za ta letala, brez večine svojih šolskih letal. Ker so bili vsi trije naši blaniki L-13 že na koncu svoje življenjske dobe ali celo prek nje in draga modifikacija letal ni prišla v poštev, smo blanike L-13 pospravili v kot hangarja, kot kaže za vedno …

        Preostalo letalo blanik L-23 ni več zadostovalo za klubske potrebe po osnovnem šolanju, trenažnem in akrobatskem letenju. V klubu smo se zato odločili, da preidemo na plastična letala. Pri iskanju smo se ozirali predvsem za jadralnimi letali Schleicher ASK-21 in Grob twin astir 2 ali 3. Želeli smo imeti vsaj dve enaki letali in ker cena rabljenega ASK-21 presega 50.000 evrov, smo se odločili za nakup dvosedežnega twin astirja 2. Ta sicer ne omogoča vseh akrobacij, je pa, zaradi boljšega drsnega razmerja  (1:36,5) kot ga ima ASK-21, primernejši za prve samostojne lete in daljša jadranja. Žal smo letala kupovali prav takrat ko je cena šolskim jadralnim letalom na trgu močno poskočila.

        Spomladi 2011 smo imeli nekaj sreče saj smo, od znanega akrobatskega pilota Zoltana Vereša iz Madžarske, ugodno kupili prvega twin astirja 2, s tekmovalno številko 007. Letalo je prišlo v uporabo spomladi 2011, med tečajem osnovnega jadralnega šolanja, ki je takrat potekalo še na blaniku L-23. Kandidati so letalo hitro osvojili, nekateri pa so svoj prvi let opravili prav z njim. Letalo je preseglo naša pričakovanja pri jadranju in tudi pri akrobatskem letenju. Takoj smo se odločili, da kupimo še eno takšno lletalo.