Ultralahko letenje
O ultralahkem letenju

Letenje z UL letali je v zadnjih letih v Evropi in svetu doživelo izreden razcvet. Čeprav bi lahko po današnji klasifikaciji že prvo letalo na svetu, ki je poletelo na motorni pogon leta 1903, letalo bratov Wright Flyer 1 uvrstili med UL letala, je bilo potrebnih dobrih 100 let, da se je letenje z UL letali dejansko uveljavilo in sedaj predstavlja zelo pomemben del letalske skupnosti. To se najbolj razvidno na vsakoletnih srečanjih in sejmih, npr. na sejmu AERO v Friedrichshafnu, kjer za UL letala velja izjemno zanimanje.
V prvi vrsti je dejstvo, da letenje z letali še nikoli ni bilo tako cenovno ugodno, kot prav zaradi hitrega razvoja UL letal. Izvedba z modernimi kompozitnimi materiali, zmogljivimi, vendar varčnimi motorji in sodobno instrumentalno-navigacijsko opremo je pomenila zmanjšanje nabavne cene UL letal, skupaj z zmanjšanjem stroškov za gorivo in redno vzdrževanje.
POSEBNI POLETI Z ULTRALAHKIMI LETALI
Z UL letali so bili že izvedeni tudi ekstremno dolgi poleti, npr. polet okoli sveta ki ga je leta 2004 izvedel slovenski pilot in fotograf Matevž Lenarčič z UL letalom Sinus 912 ali češki polet okoli Evrope z letalom Sting TL2000. Zanimiv je tudi švicarski projekt, polet okoli sveta v letu 2010 z UL letalom Azimuth270.ch (video).
V letu 2012 je Matevž Lenarčič opravil polet z UL letalom Pipistrel Virus, z imenom “GreenLight WorldFlight” www.worldgreenflight.com – polet okoli sveta, 80.000km, preko treh oceanov in preko Mt.Everesta.
Flota naših ultralahkih letal
Pipistrel Virus 912 S5-PEW

Virus 912 je visoko sposobno, varno, hitro in ekonomično ultralahko letalo, ki ga proizvaja slovensko podjetje Pipistrel iz Ajdovščine. Zaradi izredno dobrega razmerja med porabo goriva in hitrostjo, povezano z izrednimi aerodinamičnimi sposobnostni, je idealno za izvajanje krajših in tudi daljših preletov.
Virus 912 je dvosedežno letalo. Premer kril znaša 12m, kar v praksi pomeni, da je možno pod določenimi pogoji s tem letalom jadrati z izključenim motorjem! Največja dovoljena hitrost (VNE) v horizontalnem letu je 240 km/h, rezervorja v krilih lahko sprejmeta 100 litrov 95/98-oktanskega neosvinčenega motornega bencina, optimalna poraba goriva pa znaša 12 l/h. To zadostuje, z upoštevanjem obvezne 10% rezerve, za več kot 5 ur letenja in predviden doseg cca 1.100 km.
V LC Maribor ga uporabljamo tudi kot osnovno šolsko letalo, kjer kandidati za pilote nabirajo svoje prve izkušnje v zraku. Poleg uporabe najmodernejših materialov pri izdelavi, ki zagotavljajo varnost pilotom in potnikom je Virus 912 opremljen še z balističnim sistemom za reševanje posadke in letala, v primeru večje strukturne poškodbe ali odpovedi motorja.
Osnovni tehnični podatki:
- Razpetina kril: 12,46m
- Dolžina: 6,5m
- Višina : 1,85m
- Površina kril: 11m2
- Maksimalna vzletna teža: 450 kg
- Teža praznega letala: 285 kg
- Rezervoarji za gorivo: 2x30 l
Hitrosti
- Vzletna hitrost: 60-70 km/h (32-38 kts)
- Hitrost vzpenjanja: 115 km/h (62 kts)
- Pristajalna hitrost: 75 km/h (40 kts)
- Minimalna hitrost (zakrilca 2 stopnja) : 64 km/h (34,5 kts)
- Najvišja potovalna hitrost (75% moči): 225 km/h (122 kts)
- Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 249 km/h (134 kts)
- Najvišja hitrost z zakrilci – 1. stopnja (VFE) :130 km/h (70 kts)
- Najvišja hitrost z zakrilci – 2. stopnja (VFE): 110 km/h (56 kts)
- Drsno razmerje (Glide ration) 1:24 pri 110km/h (59 kts)
- Največja hitrost vzpenjanja: 6,2 m/s
STING TL-2000 S5-PGC

Ultralahko letalo Sting TL2000 je s svojo udobnostjo, varnostjo, odličnim pregledom iz kokpita in z moderno letalsko in navigacijsko opremo, idealno za izvajanje daljših preletov ali samo za kratko uživanje v panoramskem letenju. Elegantno in dovršeno aerodinamično oblikovan TL-2000 Sting je bil načrtovan za doseganje najvišjih hitrosti letenja in je resnično eno izmed najhitrejših ultralahkih letal. To dokazuje tudi njegova maksimalna hitrost, ki je večja od 270 km/h v horizontalnem letu. Njegov velik razpon hitrosti, od minimalne 63 km/h do maksimalne (VNE) 305 km/h, daje pilotom priložnost, da letijo znotraj svojih maksimalnih sposobnosti.
V LC Maribor ga uporabljamo za izvajanje preletov in nadaljevalno šolanje UL pilotov.
Zelo efektivna (razcepna) zakrilca, omogočajo vzletanje ter pristajanje na kratkih travnatih stezah, kakor tudi utrjenih asfaltnih ali betonskih stezah. V rokah pilotov je Sting dinamično letalo s karakteristikami in udobjem veliko večjih letal. Za visoko stopnjo varnosti, poskrbi tudi reševalno padalo, ki je v primeru težav namenjeno reševanju letala in potnikov.
Panoramska in prostorna oblika kabine, ki omogoča 360 stopinjski pogled, ter nizek nivo hrupa omogočajo visoko stopnjo udobja, ki jo lahko z dodanim grelcem kabine v hladnih dneh še povečamo. S svojo velikostjo omogoča pilotu in sopotniku prijetno sedenje in potovanje. Pokrov kabine se odpira naprej in navzgor, kar omogoča enostaven dostop v kabino preko krila. Vse kontrolne ročice in moderni letalski instrumenti so ergonomsko nameščeni, da omogočajo enostavno uporabo v vseh režimih letenja. Dodatni prtljažni prostor je za sedežema.
Spletna stran proizvajalca: http://tl-ultralight.cz/
Video predstavitev : STING TL2000 http://www.youtube.com/watch?v=mgYAFJ_xvtw
Osnovni tehnični podatki:
- Razpetina kril: 8.44 m (27.69 ft)
- Dolžina: 5.93 m (19.45 ft)
- Višina : 2.30 m (7.54 ft)
- Površina kril: 9.8 m2 (105.5 ft2)
- Maksimalna vzletna teža: 450 kg (992.1 pounds)
- Teža letala: 275 kg (606.3 pounds)
- Maks. teža dodatne prtljage: 8 kg (17.6 pounds)
Hitrosti
- Vzletna hitrost: 75 km/h (40 kts)
- Hitrost vzpenjanja: 120 km/h (65 kts)
- Potovalna hitrost:120 do 260 km/h (65-140 kts)
- Pristajalna hitrost: 120 km/h (65 kts)
- Minimalna hitrost: 63 km/h (34 kts)
- Najvišja potovalna hitrost: 270 km/h (145 kts)
- Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 305 km/h (165 kts)
- Najvišja hitrost z zakrilci – 1. stopnja (VFE) :140 km/h (75 kts)
- Najvišja hitrost z zakrilci – 2. stopnja (VFE): 120 km/h (65 kts)
- Drsno razmerje (Glide ration) 1:16 pri 120 km/h (65 kts)
- Hitrost vzpenjanja: 7 m/s (26.24 ft/s)
Ultralahka sekcija

Sekcija ultralahkega letenja ali na kratko UL sekcija deluje v okviru špotrnega društva LC Maribor od leta 2006. Trenutno je v sekciji 45 aktivnih članov, od tega 6 učiteljev letenja in 39 pilotk in pilotov z licenco ter 5 članov v postopku šolanja.
Za svojo dejavnost ima sekcija na voljo 2 ultralahki letali – Virus 912 in Sting TL-2000. Sekcijo vodi predsednik UL sekcije Božidar Dokl. Za vsa strokovna vprašanja v zvezi z organizacijo letenja, postopki in režimi ter šolanjem bodočih UL pilotov je upravniku letalske šole na voljo Strokovni svet UL sekcije. Sestavljajo ga vsi učitelji UL letenja: Danilo Kovač, Ivan Trojner, Robert Hriberšek, Dejan Kocuvan, Maksimiljan Berglez in Matej Žunkovič.
Poleg letenja z UL letali ter šolanja pilotov, se člani UL sekcije redno udeležujemo raznih prireditev, kjer predstavljamo svojo dejavnost ter seveda letala. Vsako leto, predvidoma v juniju, organiziramo tudi tradicionalno poletno srečanje UL sekcije LC Maribor na vzletišču v Cerkvenjaku.
Daljši poleti naših članov
- Polet čez slovenske Alpe by Božo Dokl 2020-10-17
- Polet v Wolfsberg v Avstriji by Mirč & Božo
- Polet čez 6 držav v 2 dneh 2020-07 by Božo Dokl
- Wels 2019-12 by Božo, Friderik, Nejc & Ivo
- Krk 2019-10 by Božo Dokl & Maggie Dokl
- Beograd 2019-09 by Marko terglav, Marko Troha, Mirč Vajnhandl in Božo Dokl
- Mariazell Avstrija 2019-08 by Božo & Maggie Dokl
- Triglav in Lesce 2019 by Božo & Maggie Dokl
- Mali Lošinj in Plitvice 2019 by Božo & Maggie Dokl
- Španija 2017 by Danilo & Darja Kovač
- Gorski zdravnik 2017 by Danilo & Darja Kovač
- Mont Blanc in Korzika 2015 by Danilo & Darja Kovač
- Vrhovi Avstrije in Nemčije 2015 by Danilo & Darja Kovač
- Kreta 2013 by Danilo & Darja Kovač
- Formacija Bovec 2013
- Portugalska 2012 by Danilo & Darja Kovač
- Zakintos 2011 by Matija Gorjup, Viljem Očko, Darko Šuštar & Matej Žunkovič
- Korzika 2010 by Matija Gorjup, Viljem Očko, Darko Šuštar & Matej Žunkovič

Kontaktni podatki in več informacij
Še več informacij o šolanju za UL letalo lahko dobite pri:
- Upravnik Letalskega centra Maribor, Danilo Kovač, 041 757 331, info@lcm.si
- Predsednik UL sekcije Božidar Dokl, 031 693 113