Ultralahko letenje

O ultralahkem letenju

Letenje z UL letali je v zadnjih letih v Evropi in svetu doživelo izreden razcvet. Čeprav bi lahko po današnji klasifikaciji že prvo letalo na svetu, ki je poletelo na motorni pogon leta 1903, letalo bratov Wright Flyer 1 uvrstili med UL letala, je bilo potrebnih dobrih 100 let, da se je letenje z UL letali dejansko uveljavilo in sedaj predstavlja zelo pomemben del letalske skupnosti. To se najbolj razvidno na vsakoletnih srečanjih in sejmih, npr. na sejmu AERO v Friedrichshafnu, kjer za UL letala velja izjemno zanimanje.

V prvi vrsti je dejstvo, da letenje z letali še nikoli ni bilo tako cenovno ugodno, kot prav zaradi hitrega razvoja UL letal. Izvedba z modernimi kompozitnimi materiali, zmogljivimi, vendar varčnimi motorji in sodobno instrumentalno-navigacijsko opremo je pomenila zmanjšanje nabavne cene UL letal, skupaj z zmanjšanjem stroškov za gorivo in redno vzdrževanje.

​POSEBNI POLETI Z ULTRALAHKIMI LETALI

Z UL letali so bili že izvedeni tudi ekstremno dolgi poleti, npr. polet okoli sveta ki ga je leta 2004 izvedel slovenski pilot in fotograf Matevž Lenarčič z UL letalom Sinus 912 ali češki polet okoli Evrope z letalom Sting TL2000. Zanimiv je tudi švicarski projekt, polet okoli sveta v letu 2010 z UL letalom Azimuth270.ch .

V letu 2012 je Matevž Lenarčič opravil polet z UL letalom Pipistrel Virus, z imenom “GreenLight WorldFlight” www.worldgreenflight.com – polet okoli sveta, 80.000km, preko treh oceanov in preko Mt.Everesta.

Flota naših ultralahkih letal

Pipistrel Virus 912 S5-PEW

Virus 912 je visoko sposobno, varno, hitro in ekonomično ultralahko letalo, ki ga proizvaja slovensko podjetje Pipistrel iz Ajdovščine. Zaradi izredno dobrega razmerja med porabo goriva in hitrostjo, povezano z izrednimi aerodinamičnimi sposobnostni, je idealno za izvajanje krajših in tudi daljših preletov.

Virus 912 je dvosedežno letalo. Premer kril znaša 12m, kar v praksi pomeni, da je možno pod določenimi pogoji s tem letalom jadrati z izključenim motorjem! Največja dovoljena hitrost (VNE) v horizontalnem letu je 240 km/h, rezervorja v krilih lahko sprejmeta 100 litrov 95/98-oktanskega neosvinčenega motornega bencina, optimalna poraba goriva pa znaša 12 l/h. To zadostuje, z upoštevanjem obvezne 10% rezerve, za več kot 5 ur letenja in predviden doseg cca 1.100 km.

V LC Maribor ga uporabljamo tudi kot osnovno šolsko letalo, kjer kandidati za pilote nabirajo svoje prve izkušnje v zraku. Poleg uporabe najmodernejših materialov pri izdelavi, ki zagotavljajo varnost pilotom in potnikom je Virus 912 opremljen še z balističnim sistemom za reševanje posadke in letala, v primeru večje strukturne poškodbe ali odpovedi motorja.

Osnovni tehnični podatki:

  • Razpetina kril: 12,46m
  • Dolžina: 6,5m
  • Višina : 1,85m
  • Površina kril: 11m2
  • Maksimalna vzletna teža: 450 kg
  • Teža praznega letala: 285 kg
  • Rezervoarji za gorivo: 2x30 l

Hitrosti

  • Vzletna hitrost: 60-70 km/h (32-38 kts)
  • Hitrost vzpenjanja: 115 km/h (62 kts)
  • Pristajalna hitrost: 75 km/h (40 kts)
  • Minimalna hitrost (zakrilca 2 stopnja) : 64 km/h (34,5 kts)
  • Najvišja potovalna hitrost (75% moči): 225 km/h (122 kts)
  • Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 249 km/h (134 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 1. stopnja (VFE) :130 km/h (70 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 2. stopnja (VFE): 110 km/h (56 kts)
  • Drsno razmerje (Glide ration) 1:24 pri 110km/h (59 kts)
  • Največja hitrost vzpenjanja: 6,2 m/s

Sirius TL-3000 S5-PGD

Ultralahko letalo Sirius TL3000 je s svojo udobnostjo, varnostjo, odličnim pregledom iz kokpita in z moderno letalsko in navigacijsko opremo, idealno za izvajanje daljših preletov ali samo za kratko uživanje v panoramskem letenju. Dovršeno oblikovan TL-3000 Sirius je bil načrtovan za tiho, udobno in varno letenje.

​V LC Maribor ga uporabljamo za izvajanje preletov in osnovno šolanje UL pilotov.

Zelo efektivna zakrilca, omogočajo vzletanje ter pristajanje na kratkih travnatih stezah, kakor tudi utrjenih asfaltnih ali betonskih stezah. V rokah pilotov je Sirius dinamično letalo s karakteristikami in udobjem veliko večjih letal. Za visoko stopnjo varnosti, poskrbi tudi reševalno padalo, ki je v primeru težav namenjeno reševanju letala in potnikov.

Letalo ima velika okna, ki omogočajo odlično preglednost, velik prtljažni prostor, ki lahko sprejme do 25 kg prtljage ter izjemno široko kabino. Nizek nivo hrupa  dodatno pripseva k visoki stopnji udobja. S svojo velikostjo omogoča pilotu in sopotniku prijetno sedenje in potovanje.

V letalo se vstopa skozi dvoje velikih vrat, ki se odpirajo navzgor ter tako omogočajo enostaven vstop in izstop. 

Letalo je opremljeno z dvema 10 inčnima zaslonoma Dynon SkyView, ki pilotu na izjemno preglede način omogočata nadzor nad potekom letenja, motornimi instrumenti ter zemljevide celotne Evrope. Kot rezervo ima letalo 2 dodatna analogna instrumenta (višinomer in brzinomer).

 Letalo je opremljeno z atmosferskim motorjem Rotax 912 ULS s 100 KM. Gre za preizkušen motor, ki ga odlikuje visoka kakovost in vzdržljivost, ter zanesljivo delovanje.

Spletna stran proizvajalca: http://www.tl-ultralight.cz/en/ultralight-aircraft/tl-3000-sirius

Osnovni tehnični podatki:

  • Razpetina kril: 9,4 m
  • Dolžina: 6,97 m
  • Višina : 2.30 m
  • Površina kril: 11,26 m2
  • Širina horizontalnega stabilizatorja: 2 m
  • Površina horizontalnega stabilizatorja: 2,68 m2
  • Površina repa: 1,45 m2
  • Maksimalna vzletna teža: 600 kg
  • Maks. teža dodatne prtljage: 25 kg

Hitrosti

  • Potovalna hitrost:120 do 260 km/h (65-140 kts)
  • Pristajalna hitrost: 120 km/h (65 kts)
  • Minimalna hitrost: 59 km/h (32 kts)
  • Potovalna hitrost: 180 – 220 km/h (97 – 118 kts)
  • Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 253 km/h (136 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 1. stopnja (VFE) :140 km/h (75 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 2. stopnja (VFE): 120 km/h (65 kts)
  • Drsno razmerje (Glide ration) 1:12 pri 111 km/h (60 kts)
  • Hitrost vzpenjanja: 5 m/s (1000 ft/m)

Faeta NG – v prihodu

ATEC 321 FAETA NG je “naslednja generacija” ultralahkih letal. Je certificirana v kategoriji UL do 600 kg MTOW in kategoriji LSA. Takšna omejitev teže nam omogoča večje udobje posadke. Prostorna, popolnoma oblazinjena, dobro prezračevana in ogrevana pilotska kabina omogoča dober razgled navzven. Sedeži in pedali so nastavljivi. Prtljažna zmogljivost dobro dostopnega prtljažnega prostora je 20 kg.

Ogljikovo kompozitno ogrodje je standardno izdelano iz letalsko certificiranega ogljikovega dvoslojnika najvišje kakovosti. Zahvaljujoč lastni izvirni proizvodni tehnologiji lahko zagotovimo visoko trdnost konstrukcije in hkrati ohranimo njeno nizko težo. Letalo do največje izračunane hitrosti 550 km/h ne niha.

Aerodinamično čista zasnova omogoča, da Faeta dosega popolne letalske lastnosti, ki so izjemne v svoji kategoriji. Letalo je okretno, vendar stabilno in s takojšnjimi reakcijami krmil od največje hitrosti 272 km/h (148 kt) do izjemno nizke hitrosti izgube vzgona 56 km/h (30 kt).

 Letalo je opremljeno z motorjem Rotax 912 iS s 100 KM in elektronskim vžigom. Gre za preizkušen motor, ki ga odlikuje visoka kakovost in vzdržljivost, zanesljivo delovanje ter 20% nižja poraba goriva v primerjavi s klasičnim motorjem.

Spletna stran proizvajalca: https://www.atecaircraft.eu/en/planes/atec-321-faeta-ng

Osnovni tehnični podatki:

  • Razpetina kril: 9,6 m
  • Dolžina: 6,25 m
  • Višina : 2.1 m
  • Površina kril: 10,1 m2
  • Širina horizontalnega stabilizatorja: 2,4 m
  • Razmik med kolesi: 2 m
  • Maksimalna vzletna teža: 600 kg
  • Maks. teža dodatne prtljage: 20 kg
  • Kapaciteta rezervoarjev za gorivo: 100 l

Performanse

  • Potovalna hitrost: 242 km/h / 131 kt
  • Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 272 km/h / 148 kt
  • Hitrost zloma vzgona z zakrilci: 56 km/h / 30 kt
  • Hitrost zloma vzgona brez zakrilc: 75 km/h / 40 kt
  • Hitrost vzpenjanja: 7,5 m/s / 1476 ft/min
  • G obremenitve: +4 / -2 g
  • Doseg: 2000 km
  • Poraba goriva: 9/14 L/h

Ultralahka sekcija

Sekcija ultralahkega letenja ali na kratko UL sekcija deluje v okviru špotrnega društva LC Maribor od leta 2006. Trenutno je v sekciji 45 aktivnih članov, od tega 6 učiteljev letenja in 39 pilotk in pilotov z licenco ter 5 članov v postopku šolanja.

Za svojo dejavnost ima sekcija na voljo 2 ultralahki letali – Virus 912 in Sirius TL-3000. Sekcijo vodi predsednik UL sekcije Božidar Dokl. Za vsa strokovna vprašanja v zvezi z organizacijo letenja, postopki in režimi ter šolanjem bodočih UL pilotov je upravniku letalske šole na voljo Strokovni svet UL sekcije. Sestavljajo ga vsi učitelji UL letenja: Danilo Kovač, Ivan Trojner, Robert Hriberšek, Dejan Kocuvan, Maksimiljan Berglez in Matej Žunkovič.

Poleg letenja z UL letali ter šolanja pilotov, se člani UL sekcije redno udeležujemo raznih prireditev, kjer predstavljamo svojo dejavnost ter seveda letala. Vsako leto, predvidoma v juniju, organiziramo tudi tradicionalno poletno srečanje UL sekcije LC Maribor na vzletišču v Cerkvenjaku.

Naročite informativni šolski let

Če želite letalstvo spoznati tudi iz zraka, se prijavite na informativni šolski let. Učitelj letenja vam bo razložil osnove obnašanja letala v zraku in delovanje komand. Nato boste naredili načrt poleta, le tega oddali na kontrolo letenja in se odpravili v zrak.  Med samim letenjem vam bo demonstriral načine letenja (horizontalni let, zavoji, vzpenjanje, spuščanje) in odgovoril na vsa vaša vprašanja.

Morda potrebujete prav to, da se odločite za šolanje 🙂

Kontaktni podatki in več informacij

Še več informacij o šolanju za UL letalo lahko dobite pri:

  • Upravnik Letalskega centra Maribor, Danilo Kovač, 041 757 331, info@lcm.si
  • Predsednik UL sekcije Božidar Dokl, 031 693 113