Ultralahko letenje

O ultralahkem letenju

Letenje z UL letali je v zadnjih letih v Evropi in svetu doživelo izreden razcvet. Čeprav bi lahko po današnji klasifikaciji že prvo letalo na svetu, ki je poletelo na motorni pogon leta 1903, letalo bratov Wright Flyer 1 uvrstili med UL letala, je bilo potrebnih dobrih 100 let, da se je letenje z UL letali dejansko uveljavilo in sedaj predstavlja zelo pomemben del letalske skupnosti. To se najbolj razvidno na vsakoletnih srečanjih in sejmih, npr. na sejmu AERO v Friedrichshafnu, kjer za UL letala velja izjemno zanimanje ( video ).

V prvi vrsti je dejstvo, da letenje z letali še nikoli ni bilo tako cenovno ugodno, kot prav zaradi hitrega razvoja UL letal. Izvedba z modernimi kompozitnimi materiali, zmogljivimi, vendar varčnimi motorji in sodobno instrumentalno-navigacijsko opremo je pomenila zmanjšanje nabavne cene UL letal, skupaj z zmanjšanjem stroškov za gorivo in redno vzdrževanje.

​POSEBNI POLETI Z ULTRALAHKIMI LETALI

Z UL letali so bili že izvedeni tudi ekstremno dolgi poleti, npr. polet okoli sveta ki ga je leta 2004 izvedel slovenski pilot in fotograf Matevž Lenarčič z UL letalom Sinus 912 ali češki polet okoli Evrope z letalom Sting TL2000. Zanimiv je tudi švicarski projekt, polet okoli sveta v letu 2010 z UL letalom Azimuth270.ch (video).

V letu 2012 je Matevž Lenarčič opravil polet z UL letalom Pipistrel Virus, z imenom “GreenLight WorldFlight” www.worldgreenflight.com – polet okoli sveta, 80.000km, preko treh oceanov in preko Mt.Everesta.

Flota naših ultralahkih letal

Pipistrel Virus 912 S5-PEW

Virus 912 je visoko sposobno, varno, hitro in ekonomično ultralahko letalo, ki ga proizvaja slovensko podjetje Pipistrel iz Ajdovščine. Zaradi izredno dobrega razmerja med porabo goriva in hitrostjo, povezano z izrednimi aerodinamičnimi sposobnostni, je idealno za izvajanje krajših in tudi daljših preletov.

Virus 912 je dvosedežno letalo. Premer kril znaša 12m, kar v praksi pomeni, da je možno pod določenimi pogoji s tem letalom jadrati z izključenim motorjem! Največja dovoljena hitrost (VNE) v horizontalnem letu je 240 km/h, rezervorja v krilih lahko sprejmeta 100 litrov 95/98-oktanskega neosvinčenega motornega bencina, optimalna poraba goriva pa znaša 12 l/h. To zadostuje, z upoštevanjem obvezne 10% rezerve, za več kot 5 ur letenja in predviden doseg cca 1.100 km.

V LC Maribor ga uporabljamo tudi kot osnovno šolsko letalo, kjer kandidati za pilote nabirajo svoje prve izkušnje v zraku. Poleg uporabe najmodernejših materialov pri izdelavi, ki zagotavljajo varnost pilotom in potnikom je Virus 912 opremljen še z balističnim sistemom za reševanje posadke in letala, v primeru večje strukturne poškodbe ali odpovedi motorja.

Osnovni tehnični podatki:

  • Razpetina kril: 12,46m
  • Dolžina: 6,5m
  • Višina : 1,85m
  • Površina kril: 11m2
  • Maksimalna vzletna teža: 450 kg
  • Teža praznega letala: 285 kg
  • Rezervoarji za gorivo: 2x30 l

Hitrosti

  • Vzletna hitrost: 60-70 km/h (32-38 kts)
  • Hitrost vzpenjanja: 115 km/h (62 kts)
  • Pristajalna hitrost: 75 km/h (40 kts)
  • Minimalna hitrost (zakrilca 2 stopnja) : 64 km/h (34,5 kts)
  • Najvišja potovalna hitrost (75% moči): 225 km/h (122 kts)
  • Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 249 km/h (134 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 1. stopnja (VFE) :130 km/h (70 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 2. stopnja (VFE): 110 km/h (56 kts)
  • Drsno razmerje (Glide ration) 1:24 pri 110km/h (59 kts)
  • Največja hitrost vzpenjanja: 6,2 m/s

STING TL-2000 S5-PGC

Ultralahko letalo Sting TL2000 je s svojo udobnostjo, varnostjo, odličnim pregledom iz kokpita in z moderno letalsko in navigacijsko opremo, idealno za izvajanje daljših preletov ali samo za kratko uživanje v panoramskem letenju. Elegantno in dovršeno aerodinamično oblikovan TL-2000 Sting je bil načrtovan za doseganje najvišjih hitrosti letenja in je resnično eno izmed najhitrejših ultralahkih letal. To dokazuje tudi njegova maksimalna hitrost, ki je večja od 270 km/h v horizontalnem letu. Njegov velik razpon hitrosti, od minimalne 63 km/h do maksimalne (VNE) 305 km/h, daje pilotom priložnost, da letijo znotraj svojih maksimalnih sposobnosti.

​V LC Maribor ga uporabljamo za izvajanje preletov in nadaljevalno šolanje UL pilotov.

Zelo efektivna (razcepna) zakrilca, omogočajo vzletanje ter pristajanje na kratkih travnatih stezah, kakor tudi utrjenih asfaltnih ali betonskih stezah. V rokah pilotov je Sting dinamično letalo s karakteristikami in udobjem veliko večjih letal. Za visoko stopnjo varnosti, poskrbi tudi reševalno padalo, ki je v primeru težav namenjeno reševanju letala in potnikov.

Panoramska in prostorna oblika kabine, ki omogoča 360 stopinjski pogled, ter nizek nivo hrupa omogočajo visoko stopnjo udobja, ki jo lahko z dodanim grelcem kabine v hladnih dneh še povečamo. S svojo velikostjo omogoča pilotu in sopotniku prijetno sedenje in potovanje. Pokrov kabine se odpira naprej in navzgor, kar omogoča enostaven dostop v kabino preko krila. Vse kontrolne ročice in moderni letalski instrumenti so ergonomsko nameščeni, da omogočajo enostavno uporabo v vseh režimih letenja. Dodatni prtljažni prostor je na voljo kot opcijsko za sedežema.

Spletna stran proizvajalca: http://tl-ultralight.cz/

Video predstavitev : STING TL2000 http://www.youtube.com/watch?v=mgYAFJ_xvtw

Osnovni tehnični podatki:

  • Razpetina kril: 8.44 m (27.69 ft)
  • Dolžina: 5.93 m (19.45 ft)
  • Višina : 2.30 m (7.54 ft)
  • Površina kril: 9.8 m2 (105.5 ft2)
  • Maksimalna vzletna teža: 450 kg (992.1 pounds)
  • Teža letala: 275 kg (606.3 pounds)
  • Maks. teža dodatne prtljage: 8 kg (17.6 pounds)

Hitrosti

  • Vzletna hitrost: 75 km/h (40 kts)
  • Hitrost vzpenjanja: 120 km/h (65 kts)
  • Potovalna hitrost:120 do 260 km/h (65-140 kts)
  • Pristajalna hitrost: 120 km/h (65 kts)
  • Minimalna hitrost: 63 km/h (34 kts)
  • Najvišja potovalna hitrost: 270 km/h (145 kts)
  • Hitrost ki je ne smemo prekoračiti (VNE): 305 km/h (165 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 1. stopnja (VFE) :140 km/h (75 kts)
  • Najvišja hitrost z zakrilci – 2. stopnja (VFE): 120 km/h (65 kts)
  • Drsno razmerje (Glide ration) 1:16 pri 120 km/h (65 kts)
  • Hitrost vzpenjanja: 7 m/s (26.24 ft/s)

Ultralahka sekcija

Sekcija ultralahkega letenja ali na kratko UL sekcija deluje v okviru špotrnega društva LC Maribor od leta 2006. Trenutno je v sekciji 55 članov, od tega 8 učiteljev letenja, 21 pilotk in pilotov z licenco in 25 članov v postopku šolanja.

Za svojo dejavnost ima sekcija na voljo 2 ultralahki letali – Virus 912 in TL2000 Sting. Sekcijo vodi predsednik UL sekcije Viljem Očko. Za vsa strokovna vprašanja v zvezi z organizacijo letenja, postopki in režimi ter šolanjem bodočih UL pilotov je upravniku letalske šole na voljo Strokovni svet UL sekcije. Sestavljajo ga vsi učitelji UL letenja: Danilo Kovač, Ivan Trojner, Robert Hriberšek, Darko Šuštar, Dejan Kocuvan, Matija Gorjup, Maksimiljan Berglez in Matej Žunkovič.

Poleg letenja z UL letali ter šolanja pilotov, se člani UL sekcije redno udeležujemo raznih prireditev, kjer predstavljamo svojo dejavnost ter seveda letala. Vsako leto, predvidoma v juniju, organiziramo tudi tradicionalno poletno srečanje UL sekcije LC Maribor na vzletišču v Cerkvenjaku.