Zgodovina padalstva

Marsikdo, ki se kdaj pa kdaj zazre v nebo, si tudi zaželi, da bi bilo lepo leteti. Leteti kot letijo ptice, letala, rakete ali kaj podobnega. V resnici pa tudi ljudje na nek način znamo leteti, vendar s to razliko, da je naše letenje bolj padanje kakor letenje. Resnici na ljubo, je človek v zraku še vedno dokaj nemočno bitje in se kljub vsej širni prostosti zemeljske atmosfere in tehnologiji, ki jo pozna, lahko le omejeno giblje v prostoru. Ena izmed navidez najpreprostejših naprav, ki omogočajo ljudem letenje je padalo.

Padalo je v svojih zapiskih že v petnajstem stoletju izumil Leonardo da Vinci, vendar zapiski o tem ali ga je tudi preizkusil ne obstajajo. Od takrat pa do danes, so se padala venomer razvijala in izboljševala. Dandanes padalci uporabljajo padala tipa krilo, ki so bistveno bolj vodljiva od okroglih padal. Izboljšave in novosti, ki so se skozi ta čas v padalstvu pojavljale pa so narekovale neugodne izkušnje padalcev, ki so se s padali ponesrečili ali kako drugače poškodovali. Tako boste v padalski krogih kaj hitro slišali, da so izkušnje iz katerih se padalci učijo, s krvjo zapisane. Padala se danes uporabljajo predvsem v reševalne namene v letalih, jadrilicah in raketah. Uporabljajo pa se tudi na področjih zaviranja (upočasnjevanja) hitrih avtomobilov in letal pri pristanku. Nekateri pa padala uporabljajo predvsem v športne namene, kot so jadralni in športni padalci.

Ko slišimo, da je nekdo padalec večina ljudi pomisli, da gre za osebo, ki vzame padalo, odkoraka na vrh hriba, raztegne padalo in odleti neznano kam. Vendar pa je to samo ena oblika padalstva, ki se imenuje jadralno padalstvo. Obstaja pa tudi druga oblika padalstva, ki pa se imenuje športno padalstvo. Pri športnem padalstvu gre predvsem za kontroliranje telesa v prostem padu. V tem primeru se padalo uporablja le kot pripomoček za varen spust nazaj na zemljo. To pomeni, da športni padalci uporabljajo letalo, helikopter, zračni balon ali kaj podobnega, da se dvignejo v zrak (skače se vse od 800 m in pa do 4.000 m in več) in nato iz letalne naprave izskočijo. Po tem prosto padajo do predpisane višine, kjer odprejo padalo in se nato varno spustijo nazaj na zemljo...

Velikokrat se vprašamo, kaj je sploh narobe s temi ljudmi, ki silijo v zrak in se venomer izpostavljajo smrtni nevarnosti. Verjemite mi, da je odgovor na to vprašanje zelo zapleten, saj bo vsak padalec povedal svoje občutke. Eni bodo rekli, da je to mogoče adrenalin, ki se ob takšnih situacijah sprošča, druge privlači hitrost prostega pada (le-ta znaša približno 210 km/h), enim je všeč to, da se v zraku ne morejo nikamor udarit (razen če ne skačejo v formacijah), drugim je všeč panoramski pogled iz letala in potem ko je padalo že odprto in tako dalje. Vsekakor lahko verjamemo, da je to izredno zanimiv in nevaren šport.

Ker pa je športno padalstvo tudi šport, padalci večkrat organizirajo padalska prvenstva. Le-ta so namenjena temu, da se več padalcev iz različnih koncev države sreča na enem mestu in se med seboj pomeri v posameznih padalskih disciplinah. Padalske discipline so različne, med bolj znanimi pa so skoki na cilj, skupinski likovni skoki (4-way – četverke ali 8-way – osmorke), free-fly (prosti let), canopy, ... Seveda pa je možno napraviti tekmovanje tudi v večjih formacijah, vendar je za slovenske razmere to težko izvedljivo. Prvič, ker za to nimamo tako velikega letala oziroma je le-to predrago.

Mnogokrat pa lahko zasledimo tudi članke o poškodbah v padalstvu. Glede na to, da gre za hitrosti prostega pada, je jasno, da so poškodbe v padalstvu lahko smrtne. Pa vendar je padalstvo šport, ki je bistveno bolj varen, kot se zdi na prvi pogled. V nahrbtniku, ki ga ima padalec na hrbtu sta spravljeni dve padali. To sta glavno in rezervno padalo. V primeru, ko se glavno padalo ne odpre, ima padalec možnost, da le-tega odvrže in odpre rezervno padalo. Rezervno padalo je zloženo vedno pooblaščeno in ga padalci sami ne smejo zlagati. To lahko naredi le oseba z licenco tako imenovanega »packerja« in le-ta tudi jamči za kvaliteto zlaganja in da se bo rezervno padalo tudi dejansko odprlo.

Sicer pa bi o padalstvu lahko povedali še veliko več, vendar vas raje vabim, da nas obiščete na športnem letališču v Skokah (na drugi strani mariborskega letališča), ter nas povprašate vse kar vas zanima. Seveda pa nam lahko tudi pošljete sporočilo oz. nas kontaktirate. Veseli bomo vsakega obiskovalca, radovedneža ali simpatizerja športnega padalstva.

Velja si zapomniti tudi, da imajo padalci svoj pozdrav, ki se glasi »Modro nebo« oziroma »Blue sky« in simboljizira najlepše, kar lahko od padalstva sploh pričakujemo. Ko nas boste obiskali, boste tako ali tako izvedeli več