Obramba pred točo

Predstavitev obrambe pred točo z letali (OPT)

Letalska obramba pred točo – OPT se je pričela v 80 letih prejšnjega stoletja kot dopolnilna dejavnost raketni obrambi. Zaradi prepovedi streljanja raket v mejnem območju s severnimi sosedi, od koder večinoma prihajajo nevihte, je bil koridor od Dravograda do Lendave namreč nepokrit in edina rešitev je bila letalske obramba, kot so jo poznali takrat že v Avstriji in južni Nemčiji, kjer so ta način prevzeli od ZDA. Letalski center Maribor – LCM je nato v naslednjih letih nabavil visoko sposobno letalo Cessna TU206G in jo opremil z agregati in pomožnim sistemom plamenic.
Po vsem tem času, ko imamo statistiko akcij pokrito z verodostojnimi podatki, kot so dnevne meteorološke napovedi, radarskimi slikami, GPS sledmi letal in analize v dnevnem poročilu, lahko z gotovostjo trdimo, da je projekt uspešen pri zniževanju posledic, ki jih za seboj pusti toča. Projekt OPT je še kako pomemben za lokalne skupnosti, ki s sodelovanjem v njem skrbijo za varovanje premoženje svojih prebivalcev. V zadnjem desetletju je bilo opravljenih nekaj večletnih raziskav na akademskem nivoju, ki potrjujejo statistične podatke da je obramba pred točo proti vložku financiranja uspešna in ekonomsko upravičen projekt! Popolne obrambe pred točo seveda ni. Vendar zagotovo da ob pravilni preventivi, kot je aktivna obramba pred točo, zaščitne mreže in zavarovanja lahko pripomoremo k blaginji slovenskega prebivalstva.
V LCM je vsak dan v poletnem času od jutra pa do sončnega zahoda dežurna posadka (pilot, kopilot in radarski operater), ki zjutraj pregleda meteorološke podatke in ves dan budno spremlja avstrijsko radarsko sliko, ter po potrebi sproži akcijo obrambe pred točo. Vsi pri tem nastali podatki se tudi arhivirajo. Letalo je dežurno za potrebe OPT in je popolnoma opremljeno in namenjeni samo tej dejavnosti v času dežurstva. Tako je reakcijski čas za akcijo samo 5 minut. Seveda je potrebno vsako akcijo koordinirati s pristojno kontrolo letenja. Ko se sproži akcija, pilota z letaloma poletita proti nevihtnemu oblaku, nadaljna akcija pa se oskljajuje z radaristom po radio vezi. Delo dežurne posadke je zelo zahtevno, saj se leti v pogojih, ko druga tudi večmotorna letala ostanejo na tleh ali se nevihtam na daleč izognejo. Delo zahteva od obeh pilotov vrhunsko usposobljenost in koordinacijo z operaterjem na tleh ter seveda odlično znanje praktične letalske meteorologije in obvladovanje razvoja oblakov, saj so mnoge odločitve prepuščene njihovemu znanju in dolgoletnim izkušnjam. Za proti točnega pilota ni primeren vsak, ampak samo primerno usposobljeni, izkušnji in ne strahopetni, ki so se usposobili z mentorjem in bili prisotnosti pri prejšnjih akcijah in analizah posipavanja oblaka. Pilota morata biti poleg uposobljenosti za letenje usposobljena tudi za opravljanje s sistemi za posipavanje reagensa. Leteča posadka je pri letenju operacij letalske obrambe proti toči dostikrat izpostavljena izjemno močnim vertikalnim tokovom zraka in mešanju ter posledično velikem gibanju letala po vertikalni osi in tudi po nenadnih zasukih po vzdolžni osi pod nevihtnim oblakom. Leti se namreč neposredno pred prednjim robom nevihte, kjer so močna vertikalna gibanja, ki ponesejo regent v oblak in napravijo reakcijo, da iz oblaka z točo pade samo močan dež ali zelo majhna in redka toča. Dostikrat se zgodi da je pri letenju ali umiku letalo izspostavljeno močnim padavinam. Tudi pristaja se velikokrat v močnem vetru, včasih je tudi potrebno pristati na ne baznem letališču, če so razmere glede vidljivosti in vetra prenevarne.

    Vir slike: Nekaj vidikov o toči in obrambi pred njo, Maribor, oktober 2010; Janez Čepljak, univ. dipl. inž. agr.

    Poročila OPT

    Poročilo OPT 2020

    V obdobju od 25.6.2020 do 15.9.2019 so bile posadke za potrebe izvajanja obrambe pred točo z letali (v nadaljevanju: OPT) v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda skupaj XXX dni.

    Kliknite tukaj za celotno poročilo o Obrambi proti toči 2020.

    Opomba: Izvirniki podatkov v elektronski obliki se nahajajo v aplikaciji izvajalca OPT.

    Poročilo OPT 2019

    V obdobju od 15.4. 2019 do 15.9.2019 so bile posadke za potrebe izvajanja obrambe pred točo z letali (v nadaljevanju: OPT) v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda skupaj 90 dni.

    Poleti za potrebe OPT so bili izvedeni zaradi možnosti toče ob dnevih:

    Opomba: Izvirniki podatkov v elektronski obliki se nahajajo v aplikaciji izvajalca OPT.

    Poročilo OPT 2018

    V obdobju od 23. 6. 2018 do 15. 9. 2018 so bile posadke za potrebe izvajanja obrambe pred točo z letali (v nadaljevanju: OPT) v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda skupaj 84 dni.

    Poročilo obrambe proti toči 2018  v PDF obliki prenesi tukaj.

    Poleti za potrebe OPT so bili izvedeni zaradi možnosti toče v:

    Opomba: Izvirniki podatkov v elektronski obliki se nahajajo v aplikaciji izvajalca OPT.

    Poročilo OPT 2017

    V obdobju od 1. 6. 2017 do 1. 10. 2017 so bile posadke v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda skupaj 122 dni.

    Poročilo obrambe proti toči 2017  v PDF obliki prenesi tukaj.

    Poročilo OPT 2016

    V letu 2016 so bile posadke v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda skupaj 120 dni.

    Poročilo OPT 2015

    V obdobju od 8. 6. 2015 do 1. 10. 2015 so bile posadke v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda skupaj 115 dni.

    Poročilo obrambe proti toči 2015 v PDF obliki prenesi tukaj.

    Poročilo OPT 2014

    V obdobju od 18. 7. 2014 do 15. 10. 2014 so bile posadke v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda.

    Poročilo obrambe proti toči 2014  v PDF obliki prenesi tukaj.

    Poročilo OPT 2013

    Poročilo OPT 2012

    Poročilo OPT 2011

    Poročilo OPT 2010